۱۳ اختراع گوگل که هر روز از آنها استفاده می کنیم.

آیا تاکنون به این فکر کرده اید که گوگل و اختراعاتش تا چه اندازه در زندگی روزمره شما کاربرد دارد؟

کافی است نگاهی به لیست زیر داشته باشید و از خودتان بپرسید آیا می توان راهی پیدا کرد تا از چشمان تیزبین و نقشه جهانی این شرکت عظیم فناوری پنهان ماند.
 

۱۳- پلتفرم کلاود همه جا حضور دارد

پلتفرم کلاود گوگل فوق العاده موفق بوده است. آخرین باری که در محیط آنلاین از برنامه هایی مانند اورنت یا اسپاتیفای استفاده کردید را به خاطر می آورید؟ شاید خودتان هم ندانید، ولی در واقع شما به سرویس های گوگل دسترسی پیدا می کنید درحالی که سایت هایی که به آنها مراجعه می کنید مالکی غیر از گوگل دارد. اگر لیست زیر را دنبال کنید متوجه می شوید که کاربردهای این سرویس بسیار زیاد است.

 

۱۲- موتور جست وجویی که تمام دنیا را دربرمی گیرد

«رَنک برِین» سیستم هوش مصنوعی پیشرفته گوگل برای سرویس بی نظیر آن است: جست وجو. توانایی گوگل در رتبه بندی کسب وکارهای مهم و البته اطلاعات به اندازه ای قوی و پرقدرت است که در تعاریف هم جا نمی گیرد. حتماً می دانید که ساختار مهم AI که توسط گوگل به کار گرفته شده نه تنها روی شما، درک تان و آگاهی تان تأثیر گذاشته، بلکه همه اطرافیان تان را هم شامل شده است.

 

۱۱- سیستم AI گوگل سعی دارد تجربه ای ارائه دهد که به اندازه خودتان منحصر به فرد باشد

گوگل فقط دنیا را رتبه بندی نمی کند، بلکه آن را با شخصیت شما مطابقت می دهد. قدرت جست وجو برای ارائه همان چیزی که کاربر می خواهد غیرقابل توصیف است. این مسئله نه تنها به سرمایه گذاری عظیم گوگل مربوط می شود، بلکه به دلیل گستردگی استفاده از پلتفرم آن هم است. شاید مایکروسافت هم تلاش می کند نتایج بینگ را به گوگل نزدیک کند، ولی مسلما درجه بینش و بصیرت آن نسبت به گوگل از درجه پایین تری برخوردار است.

 

۱۰ – خاطره بلند مدت کوکی ها از رفتار آنلاین شما

قابلیت ردیابی کوکی ها توسط گوگل به قدری پیشرفته است که می تواند به آنها در شناخت بیشتر شما کمک کند. ممکن است مدت ها از آخرین باری که به یکی از سایت های گوگل مراجعه کرده اید می گذرد، اما اگر دوباره به آن سایت سر بزنید، گوگل به راحتی شما را می شناسد. در واقع، اطلاعاتی که کوکی ها از شما و رفتار آنلاین تان در اختیار دارند غیرقابل تصور است.

 

۹- گوش فرا دادن دقیق به کاربران

شناسایی براساس صوت بیشتر از هر زمان دیگری مشهور شده، شهرتی که یک دلیل خیلی ساده دارد: سیستم شناسایی صوتی از همیشه بهتر کار می کند. گوگل بخش بزرگی از این چرا را تشکیل می دهد: سرمایه گذاری عظیم در الگوریتم های پردازش گویش و صحبت کردن. گوگل در حال افزودن این قابلیت به سیستم جست وجوی خود است. برای جست وجو لازم نیست به دستیار اندروید متوسل شوید چون API مربوط به Speech که توسط گوگل به کار رفته توسط بخش اعظمی از توسعه دهندگان استفاده می شود.

 

۸ – جعبه زرد

سیستم مرسوم جست وجو در حال بازنشسته شدن است اما نه به طور کامل. این سیستم یک ابزار مهم در زمینه کسب وکارهای سخت افزار و نرم افزار است و به تمام پایگاه داده های کسب وکارها این امکان را می دهد تا به خوبی کار کنند. در واقع، GSA باعث سرعت بخشیدن به انقلاب آنلاین شد و به شرکت های غیرفناوری این امکان را داد تا در بخش های داخلی خود و همچنین برای مشتریان با سرعت بیشتری کار کنند. البته، این سیستم رو به افول است اما کسی نمی تواند نقش پررنگ آن در گسترش استفاده از اینترنت را انکار کند.

 

۷ – سلطه اسپم جی میل

فیلتر اسپم جی میل درست مانند یک هیولا عمل می کند و تحول آن روی پیامد جنگ علیه اسپم ها تأثیر بسزایی داشته است. شاید جزو آن دسته از افرادی هستید که از جی میل استفاده نمی کنند اما بدون شک تلاش گوگل برای مبارزه با اسپم روی شما هم تأثیر گذاشته است.

 

۶ – ویدئو آنالیتیکس؛ سرویسی که نیاز به زمان دارد

به این سرویس به چشم سیستم امتیازدهی «نیلسن ۲،۰» نگاه کنید؛ سیستمی که به جای یک جست وجوی ساده روی متغیرهای پیچیده تر تمرکز دارد. زمانی که رفتار کاربر در جست وجو مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد، یک فیدبک بسیار ساده و کاربردی در قالب «کلیک» وجود دارد ولی هر کلیکی که روی ویدئو صورت می گیرد نمایش دهنده ارزش یا میزان جذابیت آن نیست. کوچ یوتیوب به سیستم اولویت دهی «واچ تایم» در عوض سیستم کلیک یک تغییر موضع اساسی و بی نظیر است.

 

۵ – تلاش برای تملک آینده یادگیری ماشین

«تنسورفلو»(Tensorflow) یک پلتفرم توسعه برای یادگیری ماشین است و از آنجایی که یادگیری ماشین به سرعت در حال تبدیل شدن به یک امر ضروری در بسیاری از نقاط دنیاست، تنسورفلو روی برخی جنبه های تجربه آنلاین شما تأثیرگذار است. این سرویس هم رایگان است و هم به صورت کد باز در دسترس همگان است، اما یکی از نقاط قوت این سیستم در استفاده از دنیا برای مقاصد تبلیغاتی است. زمانی که گوگل «واحدهای پردازش تنسور» را منتشر کند اهمیت تنسورفلو بیش از پیش خواهد شد.

 

۴ – جعبه های پاسخ

یکی از حرکت های عظیم گوگل در سال های اخیر تصمیم آنها مبنی بر داده کاوی برخی از سایت های مشهور برای دست یابی به اطلاعات نمایش آنها در صفحه اصلی جست وجو بوده است. شاید به نظر برسد که با این روش سیستم کلیک گوگل شکست بخورد اما «جعبه های پاسخ» به گوگل کمک می کند تا اطلاعات خوبی درباره کاربرانش به دست بیاورد.

 

۳ – جست وجوی امن فراتر از سرگردانی دیجیتالی

گوگل در زمینه آنالیز تصاویر حرف اول را در دنیا می زند، حتی پیش از آن که سیستم هوش مصنوعی این شرکت معرفی شود. الگوریتم های مورد استفاده در اینجا منجر به معرفی محصولی به نام «گوگل ویژن» می شود که در دسترس تمام کسانی است که از پلتفرم کلاود گوگل استفاده می کنند.

 

۲ – ری کپچا به خوبی می داند که انسان بودن چه معنایی دارد

با معرفی کپچا اینترنت در امان ماند ولی گوگل هم تلاش زیادی کرده تا آنها را بهینه کند. ری کپچا نمونه ای از همین تلاش برای کمک به تجربه آنلاین کاربران است. با این سیستم، استفاده از روبات در محیط آنلاین برای جست وجوی مکان با کاهش پردازش های اضافی و با یک کلیک ساده امکان پذیر می شود ولی یک مشکل وجود دارد: گوگل برای موفقیت در این زمینه باید به حریم شخصی کاربران دسترسی بیشتری داشته باشد. سیستم جدید کپچای گوگل تنها در حالتی که تشخیص دهد شما انسان نیستید فعال می شود.

 

۱ – عنکبوت های فیزیکی جست وجو

یکی از ابزارهای بی نهایت قدرت مند توسعه یافته توسط گوگل «گراند تروث» (GroundTruth) نامیده می شود. هدف این برنامه استخراج اطلاعات از تمام نقاط دنیا به صورت مستقیم است. ترکیب این سیستم با استریت ویو باعث شکل گیری تجسم فیزیکی از عنکبوت های جست وجوی گوگل می شود. این عنکبوت ها وارد دنیا می شوند تا با یادگیری اطلاعاتی که گوگل نیاز دارد امکان فروش آنها را برای این شرکت فراهم کنند. با توجه به اینکه سرویس گوگل مپس تبدیل به یک منبع فول العاده حتی برای دولت ها شده، می توان گفت گراندتروث تأثیر بسزایی در گسترش آگاهی مناطق شهری در دنیا دارد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.